zondag 18 augustus 2013

Oude prent met fruit, voer voor mijn vlinders


De vlinders in mijn tuin blijven inspireren. Op de boekenmarkt aan het Lange Voorhout in Den Haag kocht ik een aardig boekje met prenten uit 1793. Deze heb ik ingescand op tekenpapier en in Photoshop bewerkt, zodat hij een zachte achtergrond vormt. De tekening afgedrukt op tekenpapier en vervolgens gelijmd op 400 grams acryl papier van Fabriano (afmeting 30 x 40 cm), het papier waar ik doorgaans op teken, maar teveel structuur heeft en te dik is om door mijn printer geaccepteerd te worden. Het fruit is als 'voer' voor mijn vlinders waardoor deze aardige collage ontstond. Vervolgens de vlinders hier en daar een kleurtintje meegeven dat zich ook in de prent bevindt en in de rechter beneden hoek nog wat extra fruit getekend. Voor het inkleuren gebuikte ik de kleurechte en watervaste Faber-Castel PITT-artist pennen die in vele kleuren verkrijgbaar zijn. Om de gescande tekening te behoeden tegen verschieten heb ik een vernis met UV filter gebruikt. Helaas neemt mijn scanner alleen A4 formaat dus de vlinders links missen een klein stukje dat er in de originele tekening uiteraard wel is.

1 opmerking: